ponedeljek, julij 30, 2007

Matjaž Zupančič: Vladimir

Danes sem prebral prvo od 4 knjig, ki jih imam za maturo iz slovenščine.
Milo rečeno sem bil prijetno presenečen. Zelo dobro dramsko besedilo z odličnim dialogom, kar sem spoznal predvsem zaradi tega, ker sem bral naglas. Vživeti v vloge se ni težko, predstavljati si dogajanje prav tako ne.
Aleš, Maša in Miki so trije povprečni študentje, ki živijo v skupnem stanovanju. Aleš potrebuje novega podnajemnika, da bo lažje shajal z denarjem. Edini, ki se javi na oglas, je Vladimir. 55-letni moški, čisto nasprotje vseh treh. Alešu se hitro prikupi, Maši je vse bolj antipatičen, Mikiju, ki je najpametnejši izmed vseh treh, pa že od samega začetka sluti, da Vladimir ni tako nedolžen. Kakor že samo ime Vladimir pove oziroma nakazuje ima Vladimir rad mir, sam pravi, da bo v tem stanovanju od slej vladal mir. Seveda je to v kontradikciji z do sedanjim življenjskim slogom treh študentov, ki so več ali manj živeli od danes na jutri. Konflikti se znotraj zaprte skupinice stopnjujejo dokler se Miki ne odseli, zveza med Alešem in Mašo prav tako močno zaniha. Vsega je kriv Vladimir. S spretnim manipuliranjem, "obračanjem" besed, prirejanjem situacij povzroča nemir in psihološko, na samem koncu celo fizično nasilje nad vsemi tremi. Zaključno dejanje se konča z obračunom, ko Aleš razkrinka fizični obračun Vladimirja nad Mašo, hkrati spozna njegovo pravo nravo. Aleš s kladivom, ki ga je Vladimir že prej kupil Maši za rojstni dan, udari Vladimirja po glavi in ga s tem umori.
Drame je konec.
V nas se sprožijo med in po drami številna vprašanja. Vladimir je imel težke razmere v otroštvu, kar je vsekakor vplivalo na njegov razvoj. Njegova travma je umor mladoletnika, ki ga je zagrešil kot varnostnik nekega skladišča. Sam trdi, da tega ni storil, lahko rečemo, da slepi samega sebe. Bržkone je za številne spore kriva tudi generacijska razlika. Študentje imajo povsem drugačne prioritete v življenju in pogled na družbo kot 55-letni "starec". Sprijeno razmišljanje naslovnega junaka je ostudno, gnusno ...

Moja ocena: 9/10
Moje mnenje: Kar precej časa je minilo, odkar sem nazadnje bral dramsko besedilo. Če bodo naslednja dela za maturo 2008 vsaj tri četrt tako dobra, kot je Vladimir, bom zadovoljen. Še enkrat moram pohvaliti dialog, po katerem menda Zupančič slovi. Rahlo ironične izjave so mi še posebej všeč in ni mi žal, da sem prekinil branje Gradišnikovega potopisa Strogo zaupno po Siciliji. Komaj čakam, da si ogledam predstavo na odru!

8 komentarjev:

Pucca pravi ...

tvoje objave nisem prebrala, samo naslov sem preletela. namreč vladimirja še nisem vzela v roke.

že pred počitnicami sem si delala cel seznam branja, sedaj končujem s kafko, zatem pa bo komaj čas za maturitetne knjige.

preberem tvojo objavo, ko bo vladimir že zasidran v meni :)))

Anonimni pravi ...

Vladimir je dejansko dobra drama, dovršen tekst, zanimiva fabula, izdelani karakterji...

In resnično dobra dobra izbira literature za maturante!


LP, neli

Pucca pravi ...

sem prebrala in tudi jaz sem bila prav presenečena. meni je sicer dramatika zelo blizu, zato mi bo letošnja maura najbrž prav po godu.

tudi sama komaj čakam, da si vladimirja ogledam na odru. ma super je, dialogi, sprevrženost likov, karakterji, osrednji konflikt in konec, ki domišljiji, kar ne pusti konca. non-stop sem razmišljala, kaj bo potem...

všeč mi je pa predvsem to, da se bere zelo tekoče, da ni nekega nakladanja v brezveze, skratka zelo blizu mladim. in tudi zelo kvalitetno dramsko delo.

huraa, matjaž!

Anonimni pravi ...

ja, fantastično res! komej čakam maturo :)

baje vladimirja uprizarjajo po številnih evropskih gledališčih. a ve kdo kej več o tem?

P@atricij@

Anonimni pravi ...

Vladimir je res suuuuuper drama pa tudi najbljša od vseh štirih dram (seveda pa tudi fiziki niso slabi)

uprizoritve so pa že bile v Ljubljanski drami če se ne motim pa film so tudi posneli z istimi igralci, ki so girali v drami

lp

Anonimni pravi ...

pravkar prebrala vladimirja drugič in pišem obnovo.. mi je zelo ušečna knjiga, se fajn bere, pisana na kožo predvsem mlajšemu spektru bralcev. me je presenetila zelo. =]

QueenBee Carnica pravi ...

Ja, Vladimir je vsekakor drama, ki je nam, mladim pisana na kožo. Lahkotno se bere, zanimivo razpleta, zanimiva je delitev na dejanja oz. prizore.

S šolo smo šli gledat tudi uprizoritev. Dobro zaigrano, vidi se, da je avtor drame tudi režiser. Sicer so par stvari spremenili, kot je roza namesto vijolčnega WC papirja, Dare Valič pa sicer ni idealni opis Vladimirja, saj naj bi bil visok in suhljat. Drugi liki se kar skladajo z besedilom, ki smo ga brali.

Meni je Vladimir drugi na listi od maturitetnih del. Prvi so mi vsekakor Fiziki. Ne vem zakaj, a so mi malenkost bolj všeč, kot Vladimir. Sicer pa zdaj v šoli primerjamo bolj kot ne Vladimirja in Tartuffa. Res se najdejo presenetljive vzporednice.

Drugače so mi pa všeč tudi druge Zupančičeve drame.

LP

Unknown pravi ...

ja, vladimirja uprizarjajo po večih evropskih gledališčih. zadnjič smo imeli zupančiča na obisku v šoli, in je malo razložil o tem. zanimivo vse skupaj.